onsdag den 27. maj 2009

Min Hund Tulip ved JR Ackerley


To år siden, da jeg gik min hund i Fulham Palace Gardens, vi overhalede en gammel kvinde, der blev Wheeling en baby transport. Hun var chatter muntert til beboer af det, og det var derfor måske ikke urimeligt af mig at være overrasket over at finde, når jeg fanges op med hende, at dette også var en hund.

Min Hund Tulip ved JR Ackerleyis en kærlighedshistorie. Det er også en hund historien, men det er ikke ligesom andre hunde historier, og det er heller ikke som andre elsker historier. Mr. Ackerley, der kom til at eje Tulip, en Alsace Shepard sent i livet, der er fundet i hendes følelsesmæssige bånd dybere end noget, han nogensinde har haft med venner, familie eller kæreste. Hun blev øjeblikkeligt og fuldstændigt helliget ham, og han blev hurtigt afsat til hende. Mr. Ackerley's venner har sagt, at de to var uadskillelige, meget til alles bestyrtelse. Tulip var en vanskelig hund, men han insisterede på at tage hende overalt han gik. Snart vil hans venner stoppede invitere ham rundt. Derefter stoppede kommende runde. Men Mr. Ackerley aldrig sået i hans hengivenhed til Tulip, heller ikke hun i sin hengivenhed til ham.
Min Hund Tulip, hans memoir af deres tid sammen, handler om kærlighed, men det er ikke romantisk. Jeg har aldrig læst en mindre usminket højde for, hvordan det er at eje en hund. Ingen fortæller dig det, jeg kan forsikre Dem om ingen har fortalt mig, men når først du har en hund, du snart bliver besat med "væsker og faste stoffer. " Faktisk Mr. Ackerley giver sit andet kapitel præcis dette titel. Han bor i en London flad, så at finde et egnet sted for Tulip at gøre sin forretning uden at forstyrre fortove og doorways af de lokale butikker er ikke helt let. Selv hans tilbud til krat ned fortovet bagefter ikke undertrykke vreden af nogle lagre ejere. Fordi hunde ikke kan tale, hvor godt en hund urinates og tilstanden af sin tarm bevægelser er to af de få måder en hund ejer kan fortælle, hvordan sunde deres hund er, men Mr. Ackerley's er den eneste hund historie har jeg nogensinde har læst, at går i dette emne. Han går i detaljer, og mens detaljer kan gøre læseren vride de bringer latter i deres kølvand. De er også meget livagtig, og jeg kan forsikre dig.
Det meste af min hund Tulip handler om Mr. Ackerley's forsøg på at held racen Tulip. Han vil have hende til at have et fuldt liv, som omfatter de erfaringer med graviditet og barsel, i Mr. Ackerley udtalelse. (Begivenhederne i bogen dække flere år i slutningen af 1940'erne i god tid før det tidspunkt, hvor der har din hund fast blev mere den accepterede norm.) Igen, Mr. Ackerley er unromantically ærlig i sin skildring af, hvor vanskeligt det var at finde en makker til Tulip og hvad det var ligesom for hende at gå gennem varme. Han forsøger mange gange for at finde et egnet mandlige Alsace Shepard for hende, men hun afviser dem alle kun at ende med et kvarter mutt. Holde et kuld af unger i et lille London flade er ikke let, heller ikke finde dem alle hjem, når den tid kommer, så Mr. Ackerley ikke gentage oplevelsen.
Hvad jeg gerne mest om min hund Tulip er, at hele memoir Tulip stadig en hund. På ingen måde af Mr. Ackerely anthropomorphize hende. Hun aldrig redning nogen fra en brændende bygning eller gør noget så vidunderligt, at det bringer en brudt familie sammen igen. Hendes unger er ikke en skare af Keystone Cop Komikere; de er vanskelige og krævende. Tulip aldrig tænker menneskers tanker; hendes kærlighed er aldrig sammenlignes med et barn eller en kæreste. Hun virker som en hund og Mr. Ackerley behandler hende som en hund. Han er ikke en mand, der nogensinde ville sætte en hund i en baby transport. Tulip er afsat til Mr. Ackerley som kun en hund kan være. Det er slet ikke som en menneskelig for menneskers obligation. Det er et menneskeligt at hunden obligation. Den er anderledes. Og det er rart at se det fejres for de vidunderlige ting, det er i min hund Tulip.

Ingen kommentarer: