fredag den 1. maj 2009

Hospital doedsfald

Seks måneder siden, min undersøgelse i Skotland 's største udbrud af den dødelige superbug C.diff blev transmitteret, skriver Samantha Poling, BBC Scotland Undersøgelser korrespondent.

Mit program Døden på wards udsat hvad der virkelig skete på Vale af Leven Hospital.

Vi afslørede utilstrækkelige faciliteter, ineffektiv overvågning og organisatoriske fiasko.

Kombineret, de skabt de perfekte rammer for den dødbringende hospital infektion C.diff at tage hold, hævder livet af 18 mennesker og inficerer mange flere.

Offentlige og politiske reaktion på dokumentarfilm var overvældende.

Familier og deres ofre, understøttet af den dokumentation, vi havde indsamlet, fornyet deres krav om en offentlig undersøgelse.

Sundhed Sekretær Nicola Sturgeon blev fokus i endnu større pres i Parlamentet til at handle på deres opkald.

Og otte dage efter udsendelsen, en hel politi-undersøgelse blev iværksat, og en større hændelse værelse blev oprettet.

En polititjenestemand involveret i undersøgelsen fortalte mig dengang, at vores dokumentarfilm og hvad det afsløret havde været årsag til optrapningen af deres undersøgelse.

Programmet blev vist til politiet team og anvendes som referencebasis for deres forespørgsler.

"Jeg håber, den længe ventede offentlig undersøgelse vil give personalet og familierne til dem, der døde, de svar, de så desperat ønsker"
Samantha PolingBBC Skotland undersøgelser korrespondent

Høring onsdag 's nyheder, der nu er en offentlig undersøgelse er endelig at blive afholdt slog mig på to niveauer.

Det første, som en journalist, det forstærkede styrken af vores egen undersøgelse, og jeg vidste, det var, hvad de overlevende ofre og familier desperat ønskede og nødvendige.

Men for det andet, og måske egoistisk, bebudelsen rørte mig på en mere personlige plan. Den Vale var mit lokale hospital i mere end 23 år.

Jeg har været der utallige gange som en besøgende - for fødsler, efter ulykker, for dødsfald. Men jeg har også været en patient ved mange lejligheder. Familie og venner stadig bruge det.

Gennem mine egne erfaringer og deres, det hasn 't været svært at se, hvordan års kronisk underfinansiering har forladt hospitalet i en tilstand af ussel elendighed.

Ti år siden jeg tog op et hospital infektion der i løbet af en-dages ophold for en simpel operation. Jeg var der for yderligere en uge.

Jeg husker sygeplejersker sprang ud for deres fødder, overbebyrdede og overvældet. Jeg var en af fire patienter i denne særlige Ward, som blev bragt tilbage med infektioner de også havde samlet op på hospitalet.

Jeg kan huske at have til brusebad i et badeværelse med andre mennesker 's syge skåle på mine fødder - nogle fyldt med opkast, andre med diarré.

Sygeplejerskerne sagde til mig, de var så travlt at de ikke havde 't haft tid til at tømme dem.

Allerede dengang var det klart den gradvise nedbrydning af vanrøgt havde spist sig gennem mere end blot stof af bygningen. Jeg husker desperat trætte ansigter af personalet.

Den unge sygeplejerske i tårer den nat, fordi hun "gjorde 't tror ammende skulle være sådan her".

Udmattet og deprimeret, personalet gør deres bedste. Men i et system, der var ved at synke dybere under pres, deres bedste var aldrig vil være nok, uanset hvor hårdt de forsøgte.

Ti år senere, og jeg spekulerer på, hvor meget har ændret sig. Fra dem, I 've talt med, er personalet fortsat begået, men som stadig kæmper en ordning syge med mangler.

Jeg håber, den længe ventede offentlig undersøgelse vil give personalet og familierne til dem, der døde, de svar, de så desperat ønsker om, hvad der egentlig sket med deres kære.

Men jeg håber også, for alle 's skyld og egoistisk minen, at undersøgelsen vil give noget andet. Og det er en genoprettelse af den offentlige tillid til et hospital, der er så vigtigt for så mange.

Denne artikel er fra BBC News website. © British Broadcasting Corporation, BBC er ikke ansvarlig for indholdet af eksterne internetsider.

Ingen kommentarer: